Abstractie, ontsnapping, verbazing, materiaalspel, intrigerende structuren, symmetrieën, geometrische vormen, perspectieven, kleuren of intieme tinten, de tentoonstelling Patchwork nodigt de bezoeker uit in een andere dimensie en universum vanuit een ander perspectief.
Onder zijn ongestructureerde of ontlede aspecten, waarbij elk werk zijn unieke verhaal vertelt, combineert de Patchwork-tentoonstelling verschillende artistieke stijlen, foto's, schilderijen, borduurwerk, stoffen die als een stof worden samengevoegd en vervolgens een visueel harmonieus geheel vormen waarin ontsnappen alle betekenis krijgt.
Patchwork wil duidelijk deel uitmaken van het delen en uitwisselen, het zal een bevoorrechte ontmoetingsplaats zijn tussen het publiek en de kunstenaars, waardoor dialoog mogelijk wordt.
ℹ PRAKTISCHE INFORMATIE
Data van de tentoonstelling
Van zaterdag 3 februari t/m zondag 18 februari 2024
Openingsuren van de tentoonstelling
Dinsdag, zaterdag en zondag (10u - 18u)
Vernissage
Zaterdag 3 februari 2024 (18u - 22u)
Schilderworkshop
Zondag 11 februari
→ Gratis voor iedereen, toegang zonder reservering
Gratis toegang, zonder reservatie
ℹ DE KUNSTENAARS
ℹ Annie Delfosse (textielkunstenaar)
Patchwork, quilten, kleurharmonie zijn allemaal technieken die Annie Delfosse al 35 jaar beheerst.
Deze passie is geboren na een paar jaar keramiek in de Verenigde Staten.
Ze werkt zowel met katoen, zijde als linnen met de hand, wat het werk een extra ziel en reliëf geeft.
Annie Delfosse heeft, na veel gereisd te hebben, geëxposeerd in de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Spanje, Latijns-Amerika en verschillende keren in België.
Ze organiseerde workshops, een manier om elkaar te ontmoeten en te helpen door samen te creëren.
ℹ Stéphanie Moris (abstracte fotografie)
Stéphanie Moris is autodidact en heeft een diploma kunstgeschiedenis en een diploma psychoanalyse. Kunst en de subjectiviteit van kunstenaars hebben altijd centraal gestaan in zijn onderzoek. Zijn opleiding en professionele ervaringen worden weerspiegeld in zijn werken, door hun esthetische, picturale en intieme karakter.
Naast fotografie is ze geïnteresseerd in de digitale verwerking ervan en de mogelijkheden om emoties te uiten. Zijn werken, bewerkt als ‘schilderijen’, zijn het resultaat van een lange creatieve reis, waarbij de werkelijkheid beetje bij beetje wordt getransfigureerd.
Als woorden ontbreken, wordt taal visueel...
Bevrijd van elke referent nodigen deze abstracte composities de kijker uit om zijn eigen gevoelens op hen te projecteren.
ℹ Frédéric Swoboda (kunstfotografie)
Artistiek doel: onze wereld ontdekken en introduceren met een nieuwe blik, een blik gericht op het vreemde, het abstracte en de verrassing. Denk buiten de kaders van het voor de hand liggende.
Frédéric, een Belgische en autodidactische fotograaf, had er altijd een hekel aan om gefotografeerd te worden, zoals blijkt uit kinderfoto's. De voorbereidingstijd van filmfotografie maakte het moeilijk om spontaan vast te leggen, en op de meeste van zijn foto's stond hij in een slecht daglicht.
Zijn passie voor kunst leidde hem naar de fotografie, waar hij zijn roeping vond in het vereeuwigen van gezichten, landschappen en levensmomenten. Het vastleggen van deze momenten gaf hem echter geen echte voldoening, behalve misschien één foto naast vele andere om te archiveren.
Zijn diepe verlangen is om verder te kijken dan het zichtbare, om aan het licht te brengen wat als secundair, smakeloos of verborgen wordt beschouwd. Hij is een industrieel ingenieur van opleiding en heeft een geformatteerde, berekende, rigoureuze benadering van het leven. Fotografie, vooral macro, stelt hem in staat te ontsnappen aan de regels en normen van de samenleving.
Zijn verlangen is om ‘naar de kern van de dingen te gaan’ en het onuitsprekelijke te fotograferen.