4 kunstenaars, zowel schilders, tekenaars, illustratoren als computergrafici stellen 4 artistieke werelden voor die deels, zij het niet uitsluitend, over het stripverhaal gaan…
Deze tentoonstelling brengt humoristische prenten waarvan sommigen gepresenteerd als een lichtreclame, andere geschilderd op doek en karton, maar ook foto's, grappige en eigenzinnige beeldhouwwerken, kinderboeken en strips.
Tijdens het weekend van 21 en 22 mei staan een ontmoeting met de kunstenaars en signeersessies op het programma.
ℹ In verband met het weekend van 21-22 mei:
Joëlle signeert de door haar geïllustreerde dichtbundel "Abysses" en het kaartspel "petits bonheurs simples".
Louis-Michel zal zijn strips signeren.
Natacha en Laurent zullen hun educatieve boeken voor kinderen signeren.
Bovendien zullen zij graag op al uw vragen antwoorden over het creatieve proces.
ℹ Joëlle Dulière's biografie :
Van jongs af aan ondergedompeld in een artistieke familiale omgeving, en parallel met haar professionele activiteit, haalt Joëlle haar creatieve energie uit de dagelijkse observatie die ze omzet in een picturale verbeelding. Elke gelegenheid wordt aangegrepen als een bron van inspiratie: een woord, een emotie, een foto, een melodie, een artistieke uitdaging.
Zij maakt snelle schetsen van grillige, burleske en zelfs duistere personages, en speelt zij met puntjes, loodjes, veren of digitale penselen versierd met in POP kleuren of contrasterend zwart-wit palet.
Joëlle probeert de complexiteit van de menselijke natuur weer te geven, de permanente bevraging van haar personages die voortdurend in beweging zijn, ondergedompeld in een bepaalde situatie, een zekere onevenwichtigheid, die hen ertoe dwingt te veranderen, zichzelf te ontdekken en opnieuw uit te vinden! Een uitnodiging om de menselijke natuur te herontdekken!
ℹ Laurent Carpentier's biografie:
Al snel na zijn studie werd hij specialist in het inkleuren per computer en werkte hij mee aan talrijke succesvolle stripreeksen: Agent 212, Cupidon, Du côté de chez Poje, Boule à Zéro, Dans les Yeux de Camille, enz. Tegelijkertijd maakte Laurent talloze illustraties, logo's, websites, affiches en folders, in een geheel eigen toonzetting, vol humor en fantasie.
In 1994 creëert Laurent « Lulu et Berlu », absurde avonturen in de vorm van strips die worden uitgegeven in een album van Editions Topgame.
Vanaf 2002 begon hij ook te schilderen en grappige, eigenzinnige en kleurrijke beeldjes te maken.
In 2016 illustreerde Laurent het kinderboek « Le Rhinomadaire Rocéros », uitgegeven door Max et Compagnie.
In 2018 hebben ze heeft hij samen met Natacha de Locht een uitgeverij 'Les NEZ à NEZ' opgericht om hun leuke en leerzame boeken uit te geven. De albums beantwoorden aan een bij het publiek sterk aanwezige behoefte en kennen erg veel succes!
ℹ Louis-Michel Carpentier's biografie:
Hij begon zijn carrière als striptekenaar in de Belvision studio's waar hij samenwerkte met legendarische stripauteurs aan de tekenfilms van Kuifje, Lucky Luke en Asterix. In 1975 bewerkte hij verschillende romans van "La Comtesse de Ségur" voor Casterman. In 1980 lanceerde hij de serie « Les Toyottes » met Raoul Cauvin. In 1986 lanceerde hij de serie « Le Poje » over Belgisch bier, vervolgens de duister humoristische serie « Jour le plus Con » en tenslotte, in 2007, de knotsgekke middeleeuwse serie « Embrouilles à Mortecouille ».
Naast het stripverhaal heeft Louis-Michel ook talrijke bieretiketten ontworpen voor verschillende brouwerijen. Hij heeft in samenwerking met andere bekende artiesten zoals Malik, Kox en Jidéhem vunzige obscene studentenliederen bewerkt in verschillende bundels En tenslotte maakt hij futuristische, labyrintische schilderijen, briljante karikaturen en hilarische, monsterlijke figuren.
ℹ Natacha De Locht's biografie:
Natacha is schrijfster en beeldend kunstenares, maar bovenal is zij een fervent feministe en dit komt tot uiting in alles wat ze creëert.
Ze is auteur van kinderboeken: speelse boeken over seksuele voorlichting. Zij heeft ook de « Clit'Collection » gemaakt: een collectie beelden, juwelen en accessoires gebaseerd op de clitoris bij « Les NEZ à NEZ ».
Natacha volgt haar artistieke aanpak door verschillende technieken, afleidingen, schaalaanpassingen, paradoxen van voorstelling, betekenisverschuivingen, humor en feministische accenten te vermengen.
Ze creëert abstracte landschappen met verschillende gerecycleerde materialen en integreert waarbij ze clitorissen afbeeldt om debat uit te lokken.
Deze clitorissen zijn ook als straatkunst in de stad terug te vinden.