ALLES IN FLEXIBILITEIT gebruikt draad om relationele verbindingen en communicatie te onderzoeken.
De weef-, knoop- en breitechnieken die Katia Du Paix en Sophie De Mesmaeker gebruiken, creëren stukken met een soepele context.
Deze verstrengelde draden en netwerken drukken de levensvreugde uit die de twee kunstenaars graag overbrengen in een explosie van kleur.
ℹ PRAKTISCHE INFORMATIE
Data van de tentoonstelling
Van zaterdag 23 september tot 8 oktober 2023
Openingsuren van de tentoonstelling
Dinsdag (10u- 16u), donderdag (14u - 18u), en tijdens het weekend (11u - 18u)
Vernissage
Zaterdag 23 september 2023 van 15u tot 19u
Workshop haken en breien
Dinsdag 26 september en 3 oktober 2023 van 13u tot 16u
Gratis toegang, zonder reservatie
ℹ WORKSHOP HAKEN EN BREIEN
Accessoires maken met haak- en breigaren, bijvoorbeeld: gehaakte bloemen voor op een muts of als broche, en kettingen van breigaren. De garen worden door de deelnemers zelf gemaakt. Allemaal in vrolijke kleuren natuurlijk ;)
→ Gratis, zonder reservatie
→ Data: dinsdag 26 september en 3 oktober 2023 van 13u tot 16u
→ Min. leeftijd: 16 jaar
→ Talen: FR/EN
ℹ DE KUNSTENAARS
ℹ Katia Du Paix en Sophie De Mesmaeker
Katia en Sophie leerden elkaar kennen tijdens de workshop Zachte materialen aan de École d'Art d'Uccle. Hun aantrekkingskracht voor felle kleuren en hun interesse in materiaalonderzoek bracht hen ertoe te experimenteren met garen en de ontelbare mogelijkheden ervan.
Vandaag zet Katia haar studies voort aan de Académie des Beaux-Arts de Sint-Pieters-Woluwe in textielcreatie, waar ze wandtapijten en kantwerk leert en haar eigen technieken ontwikkelt.
Haar jarenlange ervaring als schilder heeft haar ertoe aangezet het medium in vraag te stellen en de relatie tussen de twee disciplines opnieuw uit te vinden.
Sophie's benadering van textiel is kinderspel. Gepassioneerd door breiwerk, haalt ze haar felgekleurde wollen garens uit een doos kleurpotloden en manipuleert ze met een breimachine om zachte buisvormige vormen te creëren - het begin van haar werk. Van het speelgoedgereedschap dat ze kaapt om het te integreren met oude technieken zoals knopen en dameswerk, bevraagt ze op haar eigen manier de relatie tussen ambacht en hedendaagse kunst.