In februari 2020 presenteert Jean-Marie Isnard Ombres waarin het gaat over personages die vastgebonden zijn door onzichtbare banden als een voorspelling van wat komen gaat. De tentoonstelling eindigt de dag voor de eerste lockdown.
Omdat hij niet kon werken, kon hij zich volledig aan de schilderkunst wijden. Dit opent met de serie Grand paysages. Krachtig en kleurrijk, vormen zij vitale en bevrijdende adempauzes om te ontsnappen aan een afgezonderd universum.
De hervatting van de activiteiten in een angstige sfeer verwijdert hem van de kleurrijke vurigheid van de landschappen. De tweede lockdown treedt in en daarmee compacter en meer introspectief werk. Bij Invisibles zien we statische personages op zoek naar transcendentie en gezichten die nauwelijks te onderscheiden zijn door een oneindig scala van zwarten die bestaan uit middernachtblauw, donkergroen, roze en dicht violet. De dunne kleurlagen geven deze "onzichtbare" individuen een afschuwelijke diepte... Het schilderij vibreert dus met een unieke menselijkheid die aan de oppervlakte komt, aarzelt, alsof ze elders, op een andere manier, belichaamd wil worden...
Voor de Berg van Barmhartigheid zal Jean-Marie Isnard op meer dan 150 m² de werken tonen die de periode van januari 2020 tot juli 2021 bestrijken. De tentoonstelling zal een deel van de reeksen Ombres, Grands paysages en Invisibles omvatten, in samenwerking met Mr Vertigo.
ℹ PRAKTISCHE INFORMATIE
Data van de tentoonstelling:
Van 15 tot 30 januari 2022
Openingsuren van de tentoonstelling:
Dinsdag van 10u tot 16u
Zaterdag en zondag van 11u tot 15u
Gratis toegang
ℹ KUNSTENAAR
ℹ Jean-Marie Isnard
Jean-Marie Isnard schildert en exposeert al meer dan 30 jaar.
Hij is geboren in Grenoble op 13 mei 1962 en woont en werkt sinds de jaren negentig in Brussel. Als autodidact ontwikkelt hij een persoonlijke productie, verankerd in een romantische en expressionistische ader. De schilderkunst van Jean-Marie Isnard ligt in de lijn van de grote thema's van de kunstgeschiedenis: landschap, portret, soms surrealistische decors. Hij laat zich inspireren door zijn dagelijks leven, zijn omgeving: natuur, familie, interieurs, bars, markten, cafés, musea.
Als liefhebber van astrofysica en actualiteit is de kunstenaar sterk begaan met de chaotische ontvouwing van de wereld, die hij tracht te begrijpen om er zich vervolgens aan te onttrekken door te schilderen. Zijn melancholische en sombere werk weerspiegelt deels deze existentiële vraagstelling. Het licht, een krachtigmeting en de onscherpte brengen beurtelings adem en poëzie in zijn composities.