De tentoonstelling « Accidents heureux » (= Gelukkige ongelukken) brengt vier unieke blikken samen, tussen urban exploration, reportagefotografie, visuele poëzie en toevallige ontmoetingen.
Elk beeld ontstaat uit een spontaan gebaar, een instinctieve impuls of een stilgevallen moment — als gelukkige ongelukken die de verborgen schoonheid van de werkelijkheid onthullen.
ℹ PRAKTISCHE INFO
Data van de tentoonstelling
Van vrijdag 7 november 2025 tot zondag 23 november 2025
Openingsuren van de tentoonstelling
- Vrijdagen 14/11 en 21/11 (17u – 21u)
- Zaterdagen 08/11 en 15/11 (11u – 17u)
- Zondagen 09/11 en 16/11 (11u – 17u)
- Dinsdagen 11/11 en 18/11 (10u – 16u)
- Zaterdag 22/11 (11u – 19u)
- Zondag 23/11 (11u – 19u)
Vernissage
Vrijdag 7 november van 18u tot 22u
Gratis toegang, zonder reservatie en toegankelijk voor PMR
ℹ DE KUNSTENAARS
ℹ Astrid Perron
Astrid koestert al van jongs af een passie voor kunst in al haar vormen. Hoewel ze zich eerder toelegde op muziek en schilderkunst, is fotografie haar favoriete medium geworden. Voor haar is fotograferen een manier om de betekenis van vluchtige momenten te onderzoeken, de poëzie van het dagelijks leven vast te leggen en het geheugen te bewaren.
Opgeleid aan de fotografieopleiding Agnès Varda van de Stad Brussel, koos ze voor reportagefotografie als verlengstuk van haar professionele inzet in de sociale sector. Haar onderwerpen bestrijken de wereld van werk, marginaliteit, sport en verlaten plekken.
Astrid stelde tentoon in België en Frankrijk, onder meer met haar surrealistische reeks Costa Belgica en de expo Regards Croisés in 2025. Ze blijft verkennen, creëren en delen, gedreven door de wens om een hedendaagse blik te combineren met collectief geheugen.
ℹ Jos Tontlinger
Jos situeert zijn werk binnen het domein van de toegepaste menswetenschappen, zonder de ambitie om iets te bewijzen of te claimen. Zijn beelden ontstaan uit spontane ontmoetingen met objecten of plaatsen die tot hem ‘spreken’. Ze zijn niet opgebouwd of gepland, maar gevangen in het moment, vaak in een beweging die hem lijkt te ontglippen.
Wat hem interesseert is niet zozeer het eindresultaat, maar het proces waardoor het beeld tot hem kwam. Elke foto wordt zo een spiegel van een subjectieve blik, waarin de toeschouwer zijn eigen emotionele resonanties kan projecteren. Voor Jos is het niet de mens die de wereld bekijkt, maar de wereld die ons aankijkt zodra we haar tot bestaan brengen door onze blik.
ℹ Marc Vandewalle
Marc verkent de randen van de stedelijke wereld, gewapend met zijn camera, op zoek naar stilgevallen momenten en plaatsen vol emotie. Zijn werk is geworteld in urban exploration, tussen verlaten gebouwen en de toppen van rooftops. Elke plek wordt een intieme ontmoeting met architectuur, een dialoog tussen verleden en heden.
Zijn foto's onthullen de poëzie van een gebroken glasraam, de grafische kracht van een vergeten trap, of de zuiverheid van moderne lijnen in het licht van de ondergaande zon. Achter elk beeld ontvouwt zich een stille geschiedenis – die van de plek, van haar geheugen, en van onze relatie ermee.
Voor Marc is urbex evenzeer een menselijke als een artistieke onderneming. Fotografie stelt hem in staat om de verborgen schoonheid van onze gebouwde wereld te onthullen en de emotionele kracht van ruimtes die we vaak negeren zichtbaar te maken.
ℹ Eric Weytens
Afwisselend persfotograaf, portretfotograaf, landschapsfotograaf, urbex-specialist en commercieel fotograaf, is Éric bovenal een ambachtsman met een passie voor het mooie beeld.
Hij werd bekroond met talrijke medailles en nominaties in prestigieuze internationale wedstrijden en stelde tentoon in België, Frankrijk en Duitsland.
In de loop der jaren ontwikkelde hij een poëtische en geheel eigen stijl, gekenmerkt door perfect beheerst licht, zorgvuldige cadrages en een unieke kijk op de wereld.
Maar los van de techniek draait zijn benadering vooral om het jongleren met beelden zoals anderen met woorden jongleren — om levensmomenten te vertalen en het heden even te bevriezen tot een stukje eeuwigheid...