Ons diensten voor pandleningen zijn elke dinsdag (behalve tijdens schoolvakanties) beschikbaar tot 18u in plaats van 15u30.

Onze volledige openingsuren vind je hier.

Expo « Regards d’artistes ucclois »

Tentoonstelling “Groeten van kunstenaars uit Ukkel”

De Société Royale Uccle Centre d'Art is een eeuwenoude vereniging van Ukkelse kunstenaars in voortdurende beweging, die zichzelf vernieuwen en opnieuw uitvinden sinds 1922. De artistieke kring, gesteund door de verschillende burgemeesters, schepenen van cultuur van de gemeente Ukkel die haar activiteiten hebben gemarkeerd 100 jaar bestaan, staat vol met kunstenaars die verschillende technieken beoefenen, zoals beeldhouwkunst, schilderkunst, tekenen, mixed media, collage, fotografie, papier, textiel en glas.
De tentoonstelling in Mont-de-Piété laat je kennismaken met de creaties van 29 kunstenaars die hun innerlijke wereld aan je onthullen.

 

ℹ PRAKTISCHE INFORMATIE: 

Data van de tentoonstelling
Van vrijdag 31 mei tot en met zondag 16 juni 2024

Openingsuren van de tentoonstelling
Dinsdag (10u - 16u), vrijdag (14u - 22u) en weekends (11 - 18u)

Vernissage
Vrijdag 31 mei 2024 (18u - 22u)

Concerten op vrijdag

  • Vrijdag 7 juni om 19u30: zigeunerjazzconcert “Nie ma problema Swing Project”.
  • Vrijdag 14 juni om 19u30: klassiek muziekconcert door Juliette Eftekhari (cellist) en Eliot Woolley (gitarist).

Gratis toegang, zonder reservatie

 

ℹ DE KUNSTENAARS 

 Caroll ADLER (Gemengde techniek)

Caroll ADLER

Het werk van Caroll Adler komt voort uit haar vragen over het huis. Het is opgebouwd rond haar perceptie van ruimte, of die nu binnen of buiten, mentaal of sociaal is. Door te spelen met de percepties van de kijker probeert de kunstenaar hen te laten experimenteren met de poreuze grens die zich uitstrekt tussen kooi, habitat en grens. Op het doek bewegen menselijke wolken zich door geometrische structuren, barsten en gapende perspectieven die de ruimte verstrikken en vlakken desorganiseren.

 

 Sophie ALOUF (Gemengde techniek)

Sophie ALOUF

De schilderkunst van Sophie Alouf wordt gecombineerd met haar werk als grafisch ontwerper. Haar alfabet, dat dicht aanleunt bij typografisch onderzoek, is gebaseerd op een reeks eenvoudige vormen: vierkant, rechthoek, driehoek, cirkel... meestal geïntegreerd in een vierkant formaat.De titels van de doeken (gezichten, koppels, totems, maskers, personages) verwijzen naar een antropomorfe symmetrie.Dit schematisme van de menselijke figuur, deze reductie tot elementaire middelen, is gebaseerd op haar syntaxis als grafisch ontwerper: communicatie via het essentiële.

 

 Valérie ALTER (Gemengde techniek)

Valérie ALTER

Beeldend kunstenaar Valérie Alter laat zich niet in een hokje stoppen. Met haar proteïsche, steeds opnieuw uitgevonden werk verkent ze de relatie tussen fotografie, schilderkunst en ruimte en biedt ze kijkers een reflectie op de delicate essentie van het zijn. Een meditatie op de organische wereld waar de onderdompeling in het materiaal bijna totaal is. Deze aandacht voor texturen komt voort uit een verstoring van de schaal. Het vergankelijke en onzichtbare wordt vastgelegd door het medium fotografie, dat de kunstenaar gebruikt als hulpmiddel en nooit als doel op zich. Het vouwwerk en het gebruik van hars maken van elk van haar fotografische schilderijen een unieke creatie die voortkomt uit de directe expressie van een individuele emotie.


 Jennifer BEGG (Gemengde techniek)

Jennifer BEGG

Jennifer is opgeleid als grafisch ontwerper en was gedurende haar hele carrière betrokken bij talrijke projecten op het gebied van design, mode en decoratie, voordat ze zich concentreerde op een puur artistieke activiteit. Door haar Amerikaanse afkomst raakte ze geïnteresseerd in patchwork en quilttechnieken. Haar passie voor handwerk en textiele werkvormen, gecombineerd met al deze invloeden, hebben geleid tot deze composities van stoffen, abstracte vormen, kleuren, op elkaar gelegde lagen en fijne stippellijnen. De handelingen van maken en maken, verwijderen en toevoegen, helpen het evenwicht dat in haar schilderijen wordt gezocht te ontwikkelen. De keuze van de stoffen is het resultaat van persoonlijke vondsten en gerecyclede stoffen, waardoor elke creatie een bijzondere betekenis krijgt. Jennifer is voortdurend op zoek naar andere technieken om haar kunst te laten evolueren.

 

 Ariane BOSQUET (Gemengde techniek)

Ariane BOSQUET

Mali, Benin en Burkina Faso zijn allemaal referentiepunten die ons helpen om het werk van Ariane Bosquet beter te begrijpen. "Un Bosquet" is als niets anders, zouden we willen zeggen, omdat het een dicht woud van creatieve benaderingen verhult, in het hart waarvan zich ruwe materialen bevinden die zijn getransformeerd tot kunstwerken, geboren uit haar poëtische verbeelding met haar steeds vernieuwende bronnen. Laten we eens een kijkje nemen. Van roestige metalen platen of gemarteld metaalgaas tot de overblijfselen van antieke houten deuren; van ongelijke tesserae van glas, gekleurde stenen, canvas, zijde, katoen of lompen samengevoegd tot patchworks of lendendoeken; van weelderige Bazins stoffen tot constructies van 'flamboyant fruit' en gedroogde palmbladeren; van karton, papier en geverfde natuurlijke vezels op zoek naar een uniek "nachtblauw", nodigt Ariane Bosquet de toeschouwer jaar na jaar uit om haar intieme reis voort te zetten op het ritme van ongewone aanloophavens.

 

 Cathy BROUWEZ (Gemengde techniek)

Cathy BROUWEZ

Ze volgde een aantal schilder- en tekenopleidingen, waaronder een jaar aan de Académie d'Uccle, rue Rouge, en haar favoriete technieken zijn olieverf en droge pastel. Haar favoriete onderwerpen op dit moment zijn materialen zoals textiel, hout en andere objecten, maar ook portretten en de natuur.

 

 Myriam CASSIERS (Textile)

Myriam CASSIERS

Zijn werk draait om de notie van het spoor: het spoor dat elk levend wezen achterlaat op de planeet. Deze sporen kruisen elkaar en verstrengelen zich, worden uiteindelijk zichtbaar en vormen materie. Haar werk probeert deze oneindige rijkdom zichtbaar te maken, de draad te ontwarren, de veelvoudige aspecten van levende dingen te belichten.Ze houdt ervan om te laten zien wat het oog niet meer ziet, oneindige glimpen van het leven.Glas is al lang haar favoriete materiaal.Vandaag heeft haar onderzoek haar ertoe gebracht om "flexibele materialen" te verkennen en ze te combineren met behulp van de technieken die het meest geschikt zijn voor het project (haken, weven, kant, vouwen, enz.).

 

 Mireille DABÉE (Gemengde techniek)

Mireille DABÉE

Schilder, fotograaf, schrijver-regisseur, journalist: fotografie, film, video, tekenen, olieverf, de creatie van boekobjecten, happenings op levende muren, de transpositie van geschriften of foto's op transparanten en andere creaties stellen de kunstenares in staat om de verschillende facetten van haar zoektocht naar de mens uit te drukken. Het is met grote olieverfcomposities op gemaroufleerde panelen dat ze vanaf 1975 haar picturale onderzoek bekend maakt. Vanaf het begin ontwikkelde ze een droomachtige, magische en fantastische schildering van het celleven, geïnspireerd door de natuur en het menselijk lichaam. Deze "imaginaire microbiologie" put uit de kleuren en vormen van primitieve organismen, de eerste manifestaties van dierlijk en plantaardig leven geboren uit de zee en de aarde, en de krachten die atomen en moleculen in de hele kosmos met elkaar verbinden. Zijn zoektocht naar dezelfde structuren in de verschillende koninkrijken bracht hem ertoe om polyptieken te maken over het thema van de vier elementen, eerst in de schilderkunst, daarna in de fotografie. Door diptieken, triptieken en viertriptieken te combineren, verkent de kunstenaar de cycli van het leven en de wetten van het universum, van het oneindig kleine tot het oneindig grote.

 

 Claire de BRABANT (Gemengde techniek)

Claire de BRABANT

Claire de Brabant is afwisselend schilder, tekenaar en fotograaf. Wat haar motiveert is het ontdekken van nieuwe gebieden van verwondering. Voor haar is het belangrijkste dat haar leven zelf een kunstwerk is, en om dit doel te bereiken zijn de kwaliteit en beheersing van haar gedachten essentieel voor haar werk. Door het leven in al zijn vormen te beschouwen, met alle zintuigen alert en de geest paraat, kan het leven in al zijn grootsheid verschijnen als het mooiste kunstwerk. De artistieke daad wordt bovenal een daad van zien, voelen en horen zonder tussenkomst van de geest, en de wereld wordt in al haar pracht onthuld. De kunstenaar is er alleen om over te brengen wat hij heeft gezien, gevoeld, gehoord, aangeraakt... Hij laat alleen zien wat hij zelf heeft waargenomen...

 

 Monique DEMEUSE (Gemengde techniek)

Monique DEMEUSE

Haar liefde voor materialen en kleuren voert haar langs het labyrintische pad van de creatie. Kijken, absorberen, mediteren, dan tekenen, schilderen en zich laten meevoeren door de spontaniteit van het gebaar. Ze reist van het zichtbare naar het onzichtbare.

 

 Maggy DEMOULIN (Gemengde techniek)

Maggy DEMOULIN

Tussen 1950 en 1955 volgde Maggy Demoulin een opleiding in Brussel bij Jacques Maes en Paul Fronier. In 1979 vervolmaakt ze haar acryltechniek bij Dirk Vonck in Ukkel en vervolgens bij Nicole Dubuisson, die haar inwijdt in de studie van naakten in pastel, gouache en Oost-Indische inkt. Vervolgens ontdekt ze in het atelier van Françoise Bellière hoe ze met materialen kan werken, met zand, lijm of pigmenten op verschillende dragers. Vanaf 2002 komt haar werk op de voorgrond en wint ze prijzen, waaronder die van de gemeente Ukkel.

 

 Annabelle DRORY (Peinture)

Annabelle DRORY

Annabelle Drory is altijd al gefascineerd geweest door de zee, haar horizon, haar licht, haar lawaai, haar golven, haar veranderende kleuren en haar perspectieven. Na ze uitgebreid gefotografeerd te hebben, vooral de noordelijke zeeën waar ze haar belangrijkste inspiratie vandaan haalt, gaat ze nu instinctief aan de slag op het doek, met de herinnering aan de werkelijkheid maar met de persoonlijke interpretatie die ze ervan maakt, een weerspiegeling van haar gevoeligheid, van haar innerlijke zelf. Als een natuurlijke spons, met een verbazingwekkend oog, absorbeert Annabelle Drory voluptueus wat we niet hebben gezien en geeft ons de kwintessens ervan terug door een kundige mix van licht, materialen en maritieme omzwervingen.
"Het uitgangspunt voor mijn schilderijen is vaak intuïtief, waarbij de materialen gevormd door het mes en onvoorspelbare ongelukjes me helpen om een link te weven tussen het geconstrueerde en het droomachtige. Ik geef de voorkeur aan minerale kleuren, halftonen en grijs- en blauwtinten, die harmonieus combineren met de kleuren van de zee en van reizen".

 

 Clémentine EMPAIN (Collage)

Clémentine EMPAIN

Clémentine Empain is autodidact en nieuwsgierig. Ze heeft altijd graag gecreëerd, uitgevonden en geëxperimenteerd. Ze werkt op een zeer instinctieve manier en voegt de eisen van de techniek toe als een tweede stap om haar te helpen haar werk af te maken. Ze maakt haar werk persoonlijker door haar eigen kleuren en vormen te creëren. Het creëren van haar eigen kleuren is een belangrijk element in haar werk, en ook hier experimenteert ze door verschillende tinten acrylverf te mengen totdat ze degene vindt waarmee ze wil werken. Wat ze ook leuk vindt aan collage is het op elkaar leggen van papier, waardoor het werk reliëf krijgt en een licht spel van schaduwen. Bij het lijmen probeert Clémentine de contouren van de elementen die verborgen zijn door de elementen erboven, naar voren te laten komen.

 

 Danielle GOLDSTEIN (Peinture)

Danielle GOLDSTEIN

Danièle Goldstein tekent en schildert al sinds haar kindertijd. Als harpiste componeert en doceert ze muziek en als schilder neemt ze deel aan talrijke tentoonstellingen in Brussel, Luik, Bergen en Parijs. Als naturaliste maakte de kunstenares een reeks mycologische schilderijen die tentoongesteld werden aan de universiteit van Bergen. Haar werk richt zich op de natuur, die ze interpreteert in al haar oneindige variëteit, variërend van de grootsheid van berglandschappen tot de intimiteit van een bloementuin, een honderd jaar oude boom of een bed van paddenstoelen, in een veelheid van tinten groen en blauw, herfstkleuren, rood, oranje en geel. Verleid door abstractie biedt ze ook nerveuze composities, vol vitaliteit.

 

 Jean-François GRIMAU (Gemengde techniek)

Jean-François GRIMAU

« Kunst brengt mensen samen. Kunst stelt me in staat om prachtige menselijke ontmoetingen te maken. Ik heb altijd graag getekend. Elk soort papier is goed (krant, dagboek, kassabon, enz.) Uiteraard zijn mooie papieren tekeningen beter. Toen ik begon te werken, besloot ik op zoek te gaan naar een school of academie waar ik vooruitgang kon boeken, technieken kon leren en mezelf kon ontwikkelen. Ik had het geluk om leraren te ontmoeten die me altijd volledige vrijheid gaven in mijn werk. Ik probeer een verscheidenheid aan technieken te gebruiken, of het nu oliepastel, zachte pastel, potlood, aquarel, houtskool, walnootbeits, acrylverf, etc. is. Ik kijk ernaar uit om mijn kennis te verdiepen, nieuwe en verrijkende kunstenaars te ontmoeten en mijn passie met anderen te delen. »

 

 Marc JADOUL (Schilderen, beeldhouwen)

Marc JADOUL

Opgeleid in de school van het leven, is hij een autodidact schilder en beeldhouwer.na meer dan 15 jaar als aquarellist gewerkt te hebben, nam hij een draai van 180° naar acryl op doek, dat hij waardeert om zijn romige textuur en snelle droging.na verschillende pogingen tot beeldhouwen op klei, symmetrisch schuim, polyester, steen en metaal, was het hout en de kettingzaag die hem definitief over de streep trokken. Zijn artistieke benadering heeft geen ander doel dan het plezier van het schilderen, van het beeldhouwen om zijn emoties los te laten in totale osmose met het materiaal waarmee hij werkt. Zijn optimisme, realisme en sterke aantrekkingskracht tot mensen, dieren en de natuur zijn zijn belangrijkste inspiratiebronnen.

 

 Samina KETELBUTERS (Papierkunst)

Samina KETELBUTERS

Haar belangrijkste doel is om een boodschap over te brengen die gebaseerd is op ecologie en respect voor ons milieu, onze planeet aarde. Ze scheurt het papier in stroken en draait de krantenstroken met behulp van een spinnewiel tot draden van verschillende diktes.De kleuren van de draden zijn die van de krantenafdrukken.Ze verkent en experimenteert met de mogelijkheden van papiervezeldraad in verschillende creaties, installaties, weefsels en objecten.

 

 Dominique LEFEVRE (Schilderkunst)

Dominique LEFEVRE

Dominique Lefèvre, die al 35 jaar in Brussel woont, verwelkomt ons in zijn denkbeeldige wereld en voert ons mee in de onmetelijkheid van een tijdloze ruimte, als een goed geïnformeerde verkenner op een onontdekt continent. Zijn werk is rustgevend, in staat om de bronnen van conflict te verdoezelen die het essentiële voor ons verbergen, om ons de harmonie te brengen die zo kostbaar is in ons hectische leven.Als stille gids verrast hij ons met de beheersing van zijn techniek, van penseel tot airbrush.

 

 Robert LEYTENS (Beeldhouwer)

Robert LEYTENS

Van zijn 14e tot zijn 18e werkte Robert LEYTENS voor verschillende ambachtslieden en kunstenaars, waaronder Delbrouke, Gercyl, Strebelle en de nationale gieterij Hart. Hij volgde avondlessen beeldhouwen aan de academie van Sint-Gillis, edelsmeden aan de kunstnijverheidsschool en architectuur in Saint-Luc. Hij ontving de Grande Médaille d'Argent van de regering en de prijs Bourgmestre de Forest/Bruxelles. In 1963 begon hij zijn carrière bij Sabena, waar hij verantwoordelijk was voor het ontwerp en de decoratie van agentschappen en technische kantoren. Tijdens zijn vele professionele reizen boetseerde hij kleine wassen modellen aan boord van vliegtuigen, die hij bij terugkomst vergrootte om zijn emoties concreet vorm te geven.

 

  Marina OSADTCHOUK (Schilderen, tekenen, graveren)

Marina OSADTCHOUK

Marina OSADTCHOUK is afgestudeerd aan de Kunstacademie in Minsk (Wit-Rusland) (professor tekenen) en de Academie voor Schone Kunsten in Kiev (Oekraïne) (schilder-restaurator). Ze heeft een aantal jaren gewerkt als restaurateur van oude schilderijen, voordat ze zich toelegde op grotere creativiteit. Maar als we een continuïteit in haar werk moeten definiëren, zijn het de mens en de menselijke figuur die het vaakst naar voren komen. Jarenlang concentreerde ze zich op het portret en verkende ze het thema van het lichaam in beweging, de spontaniteit van het gebaar, het spel van transparantie en materiaal, helderheid, enz. Na het bestuderen van de meer traditionele procédés (verschillende metaalgraveerprocédés), wendde ze zich tot andere media en procédés (linoleum, plexiglas). Het beeld wordt stap voor stap gecreëerd, met zijn aandeel aan onvoorziene gebeurtenissen, variaties in afdrukken, superposities, materialen, enz.

 

 Natalie ROLIN (Gemengde techniek)

Natalie ROLIN

Natalie Rolin put uit een veelheid van waarnemingen: beelden, geluiden, woorden, teksten.... en sorteert ze vervolgens uit, een beetje zoals de zoomlens van een fotograaf.Aan de ene kant is er het overwicht van de menselijke figuur, aan de andere kant het materiaal (droge pastel, houtskool, inkt) en de variatie in de lijn (zacht, hard, gehakt, fluweelachtig, gescheurd, enz.).Er vindt dan een samensmelting plaats tussen de innerlijkheid van de persoon (wat zich achter de spiegel bevindt) en het materiaal. Ze wordt de acteur en toeschouwer van haar werk, en het is de tekening die haar leidt, omdat ze erkent dat het een eigen bestaan heeft.....Het is als de huid van het innerlijke personage; het is tastbaar, het is aanraakbaar.....Als het werk klaar is, wordt het niet beperkt door zijn visie, maar komt het tot leven door de eigen waarnemingen van de toeschouwer. Het legt niets op en creëert zijn eigen taal.

 

 HiRo SAIKA (Gemengde techniek)

HiRo SAIKA

HiRo Saika is de derde generatie YAGI SAIkA kunstenaars. Ze studeerde kunst aan de Académie de Bozar, de Marianne DOCK studio in Brussel en de Wimbledon School of Art. In haar werk gebruikt ze het motief van het dier om uitdrukking te geven aan menselijke expressie, een sociaal probleem, een privéprobleem, vrede en vrijheid. Ze gebruikt graag gemengde technieken, olieverf, acrylverf, inkt (Japans) op doek en papier. Ze maakt ook papier-maché (3D).

 

 Marie-Christine SOMER (Foto)

Marie-Christine SOMER

In het verlengde van zijn werk in de beeldhouwkunst, getuigen zijn foto's van zijn voortdurende interesse in materie, de essentie en de energie eran. Zijn foto's verkennen de intimiteit van materie, leggen het van dichtbij vast en decontextualiseren het object. Dit werk ligt in het verlengde van de compositie van de foto's, die ook deel uitmaakt van dit verlangen om een frisse blik te werpen op een omgeving die op het eerste gezicht alledaags is. Deze composities, die bestaan uit het verdubbelen van het gespiegelde beeld, zijn gebaseerd op zowel natuurlijke elementen als elektrische kabels en fragmenten van stedelijke landschappen die worden doorkruist door bovenleidingen, waardoor geometrische, caleidoscopische patronen ontstaan. Zijn foto's nodigen ons uit om verder te kijken dan de schijn, om verder te kijken dan de onmiddellijke en conventionele leesbaarheid van het beeld en om een denkbeeldige projectie van het unieke universum van de toeschouwer op te wekken.

 

 Tom SOYER (Schilderen, Straatkunst)

Tom SOYER

Sinds zijn tienerjaren gaat Tom winkels binnen om hun winkelpuien, hun ramen met Kerstmis of hun logo's permanent te beschilderen. Hij maakt ook schilderijen in zijn atelier, portretten of oude auto's... Zijn artistieke oorsprong ligt ergens tussen art nouveau en urban art.

 

 Richard THOMAS (Beeldhouwkunst)

Richard THOMAS

Richard Thomas leerde het vak van steenhouwer bij de Compagnons du Devoir en voltooide zijn Tour de France. Hij werkte aan de restauratie van historische monumenten in de Notre Dame van Straatsburg en in de werkplaats van de kathedraal van Basel. Daar werd hij sterk beïnvloed door Germaanse beeldhouwkunst en gotische kunst in het algemeen. Door contact met kunstenaars die hij ontmoette in de Fondation de Coubertin in St Remy les Chevreuse (een kunstgieterij), in Zwitserland en in Ierland, ontdekte Richard Thomas de beeldhouwkunst, die hij zichzelf zonder academische opleiding had aangeleerd. Hij vestigde zich in Ierland en werd beïnvloed door de Ierse kunst van de 7de en 9de eeuw en haar kenmerkende abstractie. Stereotomie, of de lijnkunst van de steenhouwers, vormt de ruggengraat van zijn inspiratie en wordt in bepaalde werken vertaald in spiraalvormige geometrische lijnen. Zijn werk, dat zeer gehecht is aan de symboliek van de Hermetische Kunst, is een uitnodiging om op te stijgen naar spiritualiteit.

 

 Irène TYTGAT (Papierkunst, glaskunst)

Irène TYTGAT

Een ontmoeting met Agnès France, een papierkunstenares, gaf aanleiding tot een echte passie voor het werken met papier. Vanaf de creatie van de kleurpasta tot de geboorte van de vellen, één voor één geperst, gedroogd, gesneden en gelijmd, barsten haar werken van licht en warmte en onthullen ze haar onuitputtelijke inspiratiebronnen: de zon, de lucht, het water en de aarde. Snijden, plaatsen en smelten. Modelleren, boetseren en altijd laten smelten. Snijden, schuren, polijsten, graveren en kijken hoe het licht met de facetten speelt. In haar glaswerken gebruikt de kunstenares kleur en transparantie om licht en uitbarstingen van leven uit te stralen. Haar doel is om de fragiliteit van een fragment van een seconde, de magie van een moment, het licht van de tijd die voorbijgaat, allemaal onderdelen van haar liefde voor de natuur, krachtig en genereus, te delen met de ogen en harten van anderen. De werken van Irène TYTGAT stralen een poëtische alchemie uit die kleur geeft aan de grijsheid van het dagelijkse leven.

 


ℹ Anny van GORP (Schilderkunst)
Kunstenaarslid geëerd op deze tentoonstelling
Overleden in februari 2024

Anny van GORP

Na het beoefenen van tekenen en figuratief schilderen, liet Anny van Gorp geleidelijk de precieze lijn los voor het gebaar en het spoor; en het was toen ze het werk van de schilder ZAO WOU-KI ontdekte dat de abstracte schilderkunst zich aan haar opdrong. Het object van haar schilderijen is niet langer het onderwerp, maar het werk van vorm en kleur, en haar schilderijen nodigen de kijker uit om alle bekende referenties los te laten en zich te laten overweldigen door de poëzie waarmee ze zijn geladen.

 

MET DE STEUN VAN

Logo Uccle Ukkel
Vorige

Hou je van kunst in het algemeen? Schilderijen? Juwelen? Beeldhouwwerken ?...

i We aanvaarden dit soort voorwerpen ook als pand en organiseren regelmatig verkopen rond deze thema's.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

Toegankelijkheid voor PBM